Säännöt on luotu siksi, että kaikilla on hyvä olla, kukaan ei jää syrjään ja hiljaisempikin lapsi pääsee esille. Oikeudenmukaisuutta ja työrauhaa täytyy vaalia päivittäin.
Säännöt koskevat kaikkia, myös ohjaajia, vierailijoita, vanhempia, uusia lapsia, nuorimpia lapsia ja villeimpiä lapsia.
Sääntöjä noudatetaan mukisematta. Niiden noudattamisesta
voidaan vaikka päivittäin keskustella rauhallisesti piirissä, yhdessä. Sääntöjen läpikäyminen ja niiden selventäminen auttavat siinä, että niitä noudatetaan hyvin. Tuskin koskaan lapsi kyseenalaistaa näitä selkeitä sääntöjä.
voidaan vaikka päivittäin keskustella rauhallisesti piirissä, yhdessä. Sääntöjen läpikäyminen ja niiden selventäminen auttavat siinä, että niitä noudatetaan hyvin. Tuskin koskaan lapsi kyseenalaistaa näitä selkeitä sääntöjä.
Sisällä kävellään (sisällä ei siis juosta tai loikita vaan kävellään). Kävelemistä voi harjoitella piirissä niin, että ohjaaja näyttää miten kävellään, jonka jälkeen lapset saavat vuorollaan kävellä pienen muutaman askeleen lenkin piirin keskellä.
Tehtävä/leikki tai peli haetaan hyllystä itse ja se palautetaan sinne takaisin siistinä ja kauniina seuraavaa lasta varten. Myös työalusta, jota pidetään pöydällä, viikataan kauniisti ja työskentelymatto rullataan omalle paikalleen.Huomatkaa kuitenkin, että aikuinen on loppupeleissä vastuussa ympärisöstä.
Toisen työtä ei saa häiritä, siihen ei saa koskea tai puuttua ilman kyseisen lapsen suostumusta. Jos lapsi haluaa leikkiä toisen kanssa, hänen tulee pyytää siihen lupa siltä lapselta joka on työn valinnut. Tässä kohtaa ohjaajan on hyvä useinkin olla jollain tavalla läsnä, ainakin kuulolla, että kuinka asia esitetään. Jos lapsi ei halua jakaa työtään vaan tehdä sitä yksin, hän voi sen kauniisti toiselle sanoa. Lasta voi tähän opastaa vaikka; haluan tehdä tätä yksin, mutta kohta voin tehdä sinun kanssasi tai teen tätä mieluiten yksin, kiitos kysymästä. Uskokaa tai älkää niin tämä toimii.
Tässä työtä aloitellaan...
Ja nyt se on lähes valmis.
Jos jollakulla on asiaa toiselle niin hänen luokseen kävellään ja sitten kerrotaan asia. Ei siis huudella pöydästä tai yli huoneen. Tämä on erittäin hyvää päivittäistä hyötyliikuntaa meille kaikille. Etenkin alkusyksyllä tuolilta on noustava tämän tästä muistuttamaan lapsia siitä, etteivät he voi huudellen kutsua minua auttamaan, vaan heidän on käveltävä luokseni.
Useimmille lapsille tulee jossain vaiheessa tarve puhella niinsanottuja pissakakkajuttuja. Se onkin aivan sallittua, lapsen voi ohjata ystävällisesti vessaan puhelemaan nämä asiat. Lapselle voi sanoa esimerkiksi näin; voit puhua vessasanoja täällä vessassa vaikka kuinka monta tuntia, jos haluat. Mutta sitten kun haluat lopettaa niin tule vaan pois vessasta.
Yleensä vessasanojen toistelu jää tähän. Kukapa sitä yksin vessassa haluaa puhella rumia.
Yleensä vessasanojen toistelu jää tähän. Kukapa sitä yksin vessassa haluaa puhella rumia.
Joskus sääntöjen noudattaminen voi aiheuttaa pientä ja joskus suurta vastustusta, varsinkin jos kyseessä on ensikertalainen. Tämä pikku ensikertalainen haluaa ehkä myös kokeilla aikuisen tarkkuutta ja hänen vaikutusvaltaansa.
Aikuisen ei tule pelätä itkua millään tavalla tai olla siitä hämmentynyt. Itku kuuluu asiaan, se on lapsen tapa vastustaa ja on aivan ymmärrettävää. Tässä sääntöjen harjoittelussa tarvitaan lempeyttä ja tiukkuutta yhtäaikaa.
Jos itku tulee, niin lapsen lähellä on hyvä olla, ettei hänellä ole turvaton olo.
Mutta sääntö on silti sääntö, jota noudatetaan. Ei siinä ole sen kummempaa draamaa. Ja aivan varmasti lapsi muistaa säännön jo seuraavalla kerralla hienosti. Ja siitä onkin hyvä sanoa lapselle, että hienostihan sinä muistit.
Mutta tähän täytyy lisätä kyllä, että hyvin harvoin lapsi vastustaa sääntöjä, etenkin kun hän huomaa, että ne ovat suunnattu kaikille ja ne ovat kaikille samat, yhtä pitävät ja oikeudenmukaiset.
Huomatkaa että saksia kannetaan näin. Aina!
Kun lapsi ottaa tehtävän hyllystä, se tulee tehdä loppuun asti kunnolla. Olenpa ottanut tavakseni sanoa, että tehdään tämä työ huolellisesti, sillä meillä on viisi tuntia aikaa. Noh, ehkä ei aina ole, mutta se antaa lapselle perspektiiviä ja ajantajua, että ei ole kiire. Kiireen poistoa on muutenkin lähes päivittäin, on tärkeää saada lapsi nauttimaan hetkestä, rauhasta ja kiireettömyydestä.
Kun lapsi tekee tehtävän huolella, niin voi sitä ylpeyden määrää. Sellainen onnistuminen on niin mukavaa viedä kotiin.
Jos itku tulee, niin lapsen lähellä on hyvä olla, ettei hänellä ole turvaton olo.
Mutta sääntö on silti sääntö, jota noudatetaan. Ei siinä ole sen kummempaa draamaa. Ja aivan varmasti lapsi muistaa säännön jo seuraavalla kerralla hienosti. Ja siitä onkin hyvä sanoa lapselle, että hienostihan sinä muistit.
Mutta tähän täytyy lisätä kyllä, että hyvin harvoin lapsi vastustaa sääntöjä, etenkin kun hän huomaa, että ne ovat suunnattu kaikille ja ne ovat kaikille samat, yhtä pitävät ja oikeudenmukaiset.
Huomatkaa että saksia kannetaan näin. Aina!
Kun lapsi ottaa tehtävän hyllystä, se tulee tehdä loppuun asti kunnolla. Olenpa ottanut tavakseni sanoa, että tehdään tämä työ huolellisesti, sillä meillä on viisi tuntia aikaa. Noh, ehkä ei aina ole, mutta se antaa lapselle perspektiiviä ja ajantajua, että ei ole kiire. Kiireen poistoa on muutenkin lähes päivittäin, on tärkeää saada lapsi nauttimaan hetkestä, rauhasta ja kiireettömyydestä.
Kun lapsi tekee tehtävän huolella, niin voi sitä ylpeyden määrää. Sellainen onnistuminen on niin mukavaa viedä kotiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti